onsdag 15 april 2009

Låååång dag & natt...

Ja, då är Jonathans operation över. Kvällen innan(13:e) så fick Jonte duscha hos moster och operationsdagen inne hos grannen eftersom vår panna inte ville fungera, så var klockan sju och vi for mot Ystad. Väl där så fick vi leta efter parkering det var bara fyra timmars P vid stora ingången. Men vi fann en billig parkering bara 15kr för hela dygnet! Tyckte att det var onödigt att betala för så många timmar, men det visade sig att det trots allt var ett bra beslut med facit i hand.
In på op och allt var lugnt, efter att Jonathan fått en lugnande coctail, undrar vad det fanns i den!! Han blev jätteflummig och däckade efter ett tag. Vilket var bra för vi fick vänta ett par timmar innan det blev hans tur att komma in. Väl inne så höll han min hand när han somnade av narkosen.
Operationen skulle ta en halvtimme och jag lämnade mitt mobilnummer och gick en sväng ner i nån park i närheten av sjukhuset. Det kändes som en hel evighet innan de ringde jag hann både äta och dricka kaffe, gå en sväng och hann inom dass oxå, då ringde läkaren äntligen! Jag kunde dra mig tillbaka till uppvaket.
När jag kom dit så möttes jag av en sköterska som sa att allt var bra nu, men han var lite blodig så jag inte blev rädd. Lite blod har inte skrämt mig innan, men när jag kom in så var Jonte väldigt orolig och väääldigt blodig, läkaren berättade att Jonathan hade fått en blödning under operationen som var väldigt svår att stoppa. Nu hade den stoppat men han fick stanna lite längre för att kolla så att det inte startade igen. Vi var på uppvaket i fyra timmar! Vet ni hur långe det känns när man sitter på en stol och läser och bara väntar- som en evighet...
Äntligen tyckte de att hans värden var ok och vi skulle upp på avdelning tre??? Vänta lite nu vi skulle ju hem efter op?! Men nej vi fick kanske tom stanna över natten, beroende på vad läkaren sa i kväll.
Upp på avdelning tre i ett rum med fyra sängar, tv och en avsevärt bättre stol till mig än vad de hade på uppvaket. Vid sju så kom läkaren och pratade lite och med tanke på den omfattande blödningen som inte ville sluta så skickade han en remiss till Lund för utredning av blodets levringsförmåga. Om han i framtiden skulle bli opererad så måste man veta om detta så det inte blir trubbel, vet man bara om det så kan man medicinera med vitamin K(tror jag det var.) innan så är det ingen fara.
Nu skulle Jonathan bara få sitt dropp klart och efter en timme så fick vi äntligen åka hem, tio i nio så var jag på ICA och köpte isglass till Jonathan, jag hann precis dit.
Jonathan hade jätteont i halsen, så glassen kunde jag struntat i men nu finns den i frysen iaf.
Natten då??? Kiss kass värdelös, har kanske sovit totalt fyra timmar, Jonte har varit väldigt orolig och sprungit på toa flera gånger och kunde inte gå själv utan jag skulle följa med varje gång, men det är ju klart att man gör för hans skull. Smärtan är hemsk för honom och han har svårt att prata.
När vi vaknade i morse så rann hans tårar på kinderna och han var jätte uppgiven men hungrig! Så en stolpilla sen ner och tog fram proviva svartvinbär oj, oj vad han blev mätt på en minimal klunk av det och två av vatten för att skölja ner ännu en tablett!!!
Sen däckade han framför tv och jag satte mig vid datan en stund.
Ibland känns det som allt händer på en gång- Jontes tider till logopeden har kommit så den 29-30 april ska han göra läs- coch skriv utredning - jag jobbar naturligtvis båda tillfällena!! Måste kolla om man får vabba för dessa dagarna.
Sen fick jag oxå ringa jobb och uppdatera om att jag ska vara hemma med Jonathan tio dagar inte bara denna veckan ut utan nästa oxå, oj vad de blev glada... Vi har ju så gott om vikarier!!!
Orkar inte orda mer om det.
Nu ska jag göra mig en kopp kardemummakaffe och passa på att fixa klart med tvätten// Kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du får vabba när du följer med ditt barn på ngt sånt. Jag kollade med FK när jag följde med Freja och kontrollerade hennes längd. MAn skriver ju på nätet varför man är hemma och det va absolut inga problem. Stackars kille...hoppas han blir bättre...Krama om honom från mig.

Kram Nina

nettan sa...

klart du får vabba för utredningen.. det gjorde jag...kul att det är på G..det blir jätte bra...
ses i kväll... kram N

Sarah sa...

Usch, lite otäckt det där med blödningen. Men jag är naturligtvis glad att allt gått bra. Skickar med en stor skogskram från norr till Jonte..... Kram